کد مطلب:23729 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

گسترش عدالت
یكی از مهمترین راهكارهای قرآن برای تقویت و حفظ همبستگی ملی در جامعه اهمیت دادن به عدالت در همه ابعاد آن میان آحاد جامعه است.

قرآن در آیات متعددی بر اجرای عدالت تاكید می كند و حتی مهمترین فلسفه بعثت انبیا را برپایی قسط و عدل می داند و می فرماید: «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و آنها بر كتاب و میزان نازل كردیم تا مردم به عدالت قیام كنند.»

اگر عدالت در میان مردم برقرار شود و آنان از نگرانی های تبعیض و ناعدالتی و از رحمت و رنج فقر و محرومیت رها شده و به امنیت و آسایش برسند، اتحاد و همبستگی در میان آنان تقویت خواهد شد.

همچنان كه امام هفتم فرمود: «اگر عدالت اجتماعی در میان مردم عملی شود آنان بی نیاز می شوند.» با اجرای عدالت، بركات الهی نازل شده و رفاه و امنیت مردم افزایش می یابد و چون مردم احساس می كنند تبعیض و ناعدالتی از جامعه رخت بربسته، همه یكدل و یك جهت با زمامداران جامعه متحد شده و برای پیشرفت و ترقی همه جانبه تلاش می كنند.

قرآن برای عملی شدن عدالت اجتماعی كه ضامن همبستگی و اتحاد مردم نیز هست، راهكارهای مختلفی ارائه می دهد. تشویق به احسان، انفاق، پرداخت زكات، رسیدگی به محرومان و مستضعفان و اطعام، برخی از طرحهای قرآنی برای رفع فقر و ناعدالتی در جامعه می باشد.

طبق این شیوه اگر كارگزاران جامعه همبستگی و اتحاد مردم را طالب باشند، باید برای رفع فقر و تبعیض به پا خاسته و با تمام وجود در برپایی عدل بكوشند. و متقابلا اگر ظلم و ستم در میان مردم رواج یابد، استعدادها سركوب شده اعتماد به مسوولان از میان رفته و مردم به همدیگر بی اعتماد می شوند و در نتیجه همبستگی اجتماعی از میان می رود و اعتماد عمومی به بدبینی و سوء تفاهم بدل خواهد شد.

قرآن در سوره انفال ارتباط عدالت عملی و همبستگی مسلمانان را مورد توجه قرار داده و می فرماید: «بگو پروردگارم مرا به عدالت امر كرده و این كه در مساجد حضور یابم و با دین خالص عبادت نمایم و رو به سوی او كنم.»

در این آیه اول امر به عدالت عملی شده است و آن گاه حضور در مساجد و شركت در عبادت عمومی در یك صف واحد و با اخلاص نیت مورد تاكید قرار گرفته است و این تقارن، بیانگر ارتباط عمیق عدالت اجتماعی و همبستگی معنوی مسلمانان است.